The Madness Continues…De wereld lijkt wel gek geworden.

Nog dagelijks wordt ik wakker met het gevoel dat ik in een nachtmerrie zit die niet ophoud…of een heel slechte B film waar veel te veel geld in gestoken is maar die nergens op slaat…het doet me zelfs ergens denken aan een boek dat ik ooit gelezen heb. Infectie van Scott Sigler. Gaat over een virus dat de wereld overneemt en is werkelijk op bepaalde punten weerzinwekkend maar heel spannend. Het is een hele trilogie. (hieronder de linkjes naar de trilogie op bol.com)! Of misschien heel misschien ben ik gewoon in een hele slechte versie van Alice in Wonderland beland. Sommige dingen die er nu op dit moment in de wereld gebeuren slaan in mijn ogen kant nog wal… Vandaar…the madness continues.

var bol_sitebar={“id”:”bol_1607950746548″, “baseUrl”:”partner.bol.com”,”urlPrefix”:”https://aai.bol.com/openapi/services/aai/”,”productId”:”productid=33230378″,”familyId”:”33230378″,”site_id”:”54897″,”target”:true,”rating”:true,”price”:true,”deliveryDescription”:true,”button”:true,”link_name”:”Infectie%2C%20Scott%20Sigler”,”link_subid”:””,”background_color”:”#FFFFFF”,”text_color”:”#CB0100″,”link_color”:”#0000FF”};https://partner.bol.com/promotion/static/js/partnerProductlink.js
var bol_sitebar={“id”:”bol_1607950780863″, “baseUrl”:”partner.bol.com”,”urlPrefix”:”https://aai.bol.com/openapi/services/aai/”,”productId”:”productid=30519761″,”familyId”:”30519761″,”site_id”:”54897″,”target”:true,”rating”:true,”price”:true,”deliveryDescription”:true,”button”:true,”link_name”:”Besmetting%2C%20Scott%20Sigler”,”link_subid”:””,”background_color”:”#FFFFFF”,”text_color”:”#CB0100″,”link_color”:”#0000FF”};https://partner.bol.com/promotion/static/js/partnerProductlink.js
var bol_sitebar={“id”:”bol_1607950809589″, “baseUrl”:”partner.bol.com”,”urlPrefix”:”https://aai.bol.com/openapi/services/aai/”,”productId”:”productid=9200000010733770″,”familyId”:”9200000010733770″,”site_id”:”54897″,”target”:true,”rating”:true,”price”:true,”deliveryDescription”:true,”button”:true,”link_name”:”Pandemic%2C%20Scott%20Sigler”,”link_subid”:””,”background_color”:”#FFFFFF”,”text_color”:”#CB0100″,”link_color”:”#0000FF”};https://partner.bol.com/promotion/static/js/partnerProductlink.js
En wederom gaan we weer op slot!

Scholen weer dicht, bedrijven weer zoveel mogelijk thuiswerken en contactberoepen gaan voor een groot deel dicht. Geen kapper dus… Waar gaat dit over? In mijn directe omgeving hebben nu inmiddels 9 mensen het virus gehad. Daarvan is er 1 goed ziek geweest en de rest heeft milde tot geen klachten gehad. We hebben het over een virus dat voor meer dan 99% van de wereldbevolking niet dodelijk is. Om je even een rekensom te geven. Onze premier gaf tijdens de persconferentie aan dat er momenteel in Nederland 10.000 doden zijn door Covid-19. We leven hier in ons kleine landje met 17 miljoen mensen…1% van 17 miljoen is 170.000. Ondanks dat het sterftecijfer heel hoog klinkt, valt het dus in werkelijkheid best wel mee met het percentage dat overlijd. Moeten we hiervoor dan de hele wereld on hold zetten? Ik vind het van de zotte en so….the madness continues. De cijfers van het RIVM liegen er niet om.

Als je een beetje onderzoek doet dan zie je (ook op de site van het RIVM) dat in de winter van 2014/2015 het sterftecijfer van mensen die overleden aan het influenza virus vele malen hoger ligt (zie hieronder) dan dat van Covid-19 wat over bijna een geheel jaar genomen is. Waarom gingen we toen niet “op slot” en nu ineens wel?

De winter van (2014/2015) lag de piek van de totale sterfte in de week van 8 tot en met 14 januari 2015 en de piek was hoger dan de pieken in de afgelopen 5 jaar. Tijdens de gehele lange griepepidemie van de afgelopen winter was de sterfte verhoogd. Er stierven ruim 65.000 mensen, dat is ruim 8.600 meer dan in deze 21 weken was verwacht (voornamelijk onder de 75-plussers). De oversterfte was hoger dan in de 4 eerdere influenza seizoenen.

Bron: RIVM
De oplossing lijkt inmiddels erger te zijn dan het daadwerkelijke probleem…

Inmiddels denk ik dat we op een punt zijn beland waarin de oplossing meer problemen en negatieve lading heeft dan het daadwerkelijke probleem. Oftewel het doel heiligt de middelen niet. Wat ik vaak te horen krijg als ik dit zeg is: Ja, maar je praat wel anders als het jou of een naaste overkomt en je te maken krijgt met een sterfgeval. Ik ben risicogroep. Als ik Covid-19 krijg kan ik heel ernstig ziek worden en zelfs doodgaan. Maar ik kan ook morgen de deur uitstappen en onder een auto of bus terecht komen. Sterker nog, ik kan hier thuis van de trap pleuren of uitglijden in de douche en verkeerd terecht komen, dan is het ook gedaan met me. De dood is een onderdeel van het leven of we het nu willen of niet en virussen en ziekten zijn dat ook. Wordt ik er blij van? Zeker niet. Wil ik graag dood? Hell No! Maar op deze manier is er nog maar weinig aan, opgesloten in je huis met allemaal regels, je vrienden niet kunnen zien en je baan kwijtraken. Is het dat allemaal waard dan? Moeten iedereen dan maar voor mij (omdat ik in de risico groep zit) zijn hele leven on hold zetten?

Maar de zorg kan het niet aan…

Nee dat kan inderdaad kloppen maar, het is onze eigen overheid die het al jaren nodig vind om te bezuinigen op de zorg. Ondanks al het geschreeuw dat onze zorg al jaren doet en waar niet naar geluistert wordt. Want waarom zou je luisteren naar wat je volk te zeggen heeft terwijl jij toch wel je torenhoge salaris krijgt. Ik begrijp dat onze overheid ook alleen maar zijn best doet maar dat wil niet zeggen dat wat zij doen altijd maar klopt en het juiste is. Overigens neemt dat niet weg dat ik met de zorg en de mensen die momenteel geen reguliere zorg kunnen krijgen meeleef, het is verschrikkelijk wat er nu gebeurd. Maar ook hier hoor ik niets over wat onze overheid de afgelopen 10 maanden gedaan heeft om de situatie voor hen iets beter te maken of over scholingsmogelijkheden voor extra zorg.

Hoe kan het zo zijn dat een virus ons leven op deze manier beheerst?

Ik verwonder mij elke dag weer over hoe een virus ons leven op deze manier kan beheersen en hoe we (ik ook) in een angstcultuur leven. Ik voel me serieus Alice in Wonderland en dan niet de leuke versie. Steeds moeilijker kom ik ’s ochtends mijn bed uit. De fibromyalgie speelt onwijs op en ik kom, ondanks dat ik doodmoe ben moeilijk in slaap. Als ik dan slaap is dat onrustig, wordt ik vaak wakker en droom ik de gekste dingen. Daarnaast ben ik straks ook nog eens mijn baan kwijt. Ik mis de normale dagelijkse routine, mijn vrienden, uberhaupt menselijk contact. Gezellig een drankje doen is er niet meer bij en inmiddels heb ik het gevoel dan we nooit meer terug gaan naar het normale normaal! Oftewel, van the madness continues terug naar wat normaal is zit er niet meer in denk ik.

the madness continues
bron: Pinterest
En dan is er nog het vaccin…

Een vaccinatie is geen garantie dat je niet ziek wordt. Daarnaast als je niet ziek wordt ben je nog steeds besmettelijk wanneer je het virus bij je draagt. In Engeland zijn ze al begonnen met vaccineren en daar blijkt dat als je ernstige allergieën hebt, je het vaccin niet moet nemen. Ook is dit vaccin naar mijn idee veel te snel op de markt gebracht en aangezien ik niet weet wat het op de lange termijn met mij gaat doen komt dit vaccin mijn gezonde lichaam voorlopig niet in!

Ik heb jaren geleden 1x een griepprik gehaald. Ondanks dat de laatste keer dat ik griep en ik bedoel niet een verkoudheidje maar echte griep, had ik me niet eens meer kon heugen… Precies toen ik die prik kreeg in dat jaar kreeg ik echte griep. Daarna dus nooit meer gehaald en guess what…nooit meer griep gehad.

We stevenen zo hard af op…

Enfin, het moge duidelijk zijn. Ik ben het zat. Mensen komen lijnrecht tegenover elkaar te staan vanwege de verschillen in mening. Mensen zijn gefrustreerd en bang. Alles dichtgooien werkt niet. We’ve tried that already and it failed. Het enige wat je hiermee in de hand werkt is dat kinderen niet normaal hun opleiding kunnen volgen en ontzettende achterstanden oplopen. Hele bedrijven naar de klote gaan. Hard werkende mensen hun baan kwijt raken. En mensen die zich eenzaam en opgesloten voelen met alle psychische problemen van dien en ik vermoed…uiteindelijk alsnog een hoog sterftecijfer rond de feestdagen van mensen die het niet meer zien zitten. Ik zeg het nog maar eens…the madness continues…het moet een keer klaar zijn.

Bij deze mijn relaas en hoe ik erover denk. Ik bagataliseer het zeker niet en ik doe het ook niet af als een griepje. Ik neem het ook zeker serieus en vind dat iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen maar wel binnen grenzen van wat normaal en logish is. Laten we snel gewoon weer eens normaal gaan doen en logisch gaan nadenken. Op dit moment maken we meer kapot dan ons allen lief is en stevenen we er naar mijn idee hard op af om een derde wereldland te worden. Ik zeg…goed bezig mensen…goed bezig.

Ondanks dit alles hoop ik dat al mijn lezers toch hele fijne en gezellige feestdagen tegemoet gaan. Probeer te genieten van de mensen die je wel kunt zien en maak er wat moois van.

Liefs Dalia

Lees ook:

Mijn gedachten over het Coronavirus

Corona en wat het met mijn motivatie en gemoedstoestand doet!

Motivatie/Doelen even kwijt…

Plaats een reactie